måndag 20 januari 2014

Kreditkort och sparande...

Spara ytterligare pengar genom användandet av kreditkort. Går det?

Tittar jag till mig själv som uteslutande använder kreditkort så sparar jag, eller tjänar om man hellre använder det uttrycket, ca 1000kr/år på att använda mitt kreditkort istället för kontokort.

Hur är det möjligt? Jo..
För mitt kreditkort gäller:
Årsavgiften är 0kr
1% på alla köp
Återbäring på 2% på köp hos kreditutgivaren
1,75% tillgodoränta på insatt belopp

Men räntan?
Den är visserligen på 14% och en effektiv ränta på 16,85% men krediten är räntefri 45 dagar. Iom att brytet på räkningen är den 15e varje månad så betalar jag hela beloppet när lönen kommer och därmed slipper jag räntan.. Vill jag betala tidigare går det alldeles utmärkt då räkningen alltid har samma OCR - nummer..

Driver ett kreditkort till större utgifter? Kanske, kanske inte. Om jag tittar på mitt eget beteendet så tror jag att jag blivit mer återhållsam då jag inte vill att räkningen ska bli så stor..

Ha det bäst/Aktienybörjaren

2 kommentarer: