lördag 7 mars 2015

Privatekonomin

Det har hänt en del på det privatekonomiska planet. Jag och min sambo har verkligen börjat ta tag i utgifter och inte bara se till inkomster.
 
Det stora var att vi bytte bil från en Audi A4 från 2007 till en Volvo V70 från 2011. Visserligen blev lånet på den nya bilen lite högre ca 500kr/månad men bytet innebär en besparing på 8000kr i bara skatt och försäkring samt 3-4kr/mil i bränsle, kör 3000-4000mil/år så det blir några kronor.
Jag har även sålt motorcykeln, fick inte det jag ville men det kommer spara ca 5000kr/år. Så nu finns bara snöskotern kvar som motorfordon utöver bilarna
 
Jag och sambon har denna månad att börjat med att skriva upp "på riktigt med papper &penna" hur mycket vi handlar mat för och var vi handlar. Vi har tidigare med lite arbete och matsedel för två veckor så kommer vi ned till 2000kr/månad, vilket jag tycker är riktigt bra på två vuxna.

Vi har även sagt upp en del abonnemang, ett Spotifykonto, sambon har sagt upp sin Glossybox, min prenumeration på Privata Affärer gick ut och den har inte förlängts. Med en ny bil och ny försäkring till den och en nytecknad försäkring till sambons bil har vi sagt upp OKQ8-backupförsäkring till bilarna iom att de nya försäkringarna har bättre villkor.

Dessa små besparingar gör ca 500kr/månad tillsammans med ny bil och smarta matinköp gör ca 2500kr/månad, sköna pengar nu när ett nytt kapitel börjar i våra liv..

Ha det bäst därute /Linus "Aktienybörjaren"
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar