måndag 2 juni 2014

Summering av maj..

En månadsrapport från maj, en månad som både varit upp och ner...!
 
Mina svenska innehav som ligger i ISK, som även ligger till grund för belåningen av mina konton, har under maj ökat med 3,43%. Det är framförallt Industrivärden som varit draglok. Det känns riktigt bra och det är lite bättre än OMXS30-index som jag använder som jämförelse-index till det kontot som stigit 2,39%. Däremot har mina utländska aktier(f.n. bara amerikanska) i kapitalförsäkringen gått åt andra hållet och sjunkit med 0,24%. Dock en förbättring från föregående månad men klart sämre än jämförelse-index S&P-500 som stigit med 2,08%.

Under månaden köptes fyra värdepapper in och ett såldes av:
ISK: Köpt Investor och Ratos.
KF: Köpt Citigroup och Prospect Capita. Sålt Prospect Capital.
 
Ett gäng utdelningar kaserades in, de kom från:
ISK: AT&T(3,01kr), Citigroup(0,07kr), HM(9,50kr) och Industrivärden(5,50kr).
KF: Prospect Capital(0,73kr), Realty Income(1,20kr), American Realty Capital Properties(0, 55kr).
Vissa utdelningar kom in på lite "fel" konton då x-dagen redan varit då jag flyttade aktierna.

Slutet av månaden gick till fundering kring mina innehav och hur/vad jag skulle göra med dem. Har ännu inte funderat helt klart men kommer behålla alla aktier tills vidare. Har även börjat jobba med att utöka bevakningslistan och just nu bara kollat upp aktierna(amerikanska) på www.nasdaq.com.

Gjorde även om mitt månadsspar, då det ännu är för litet, från räntefonder till företagsobligationer och hedgefonder. Kommer ett inlägg om tankarna kring det under veckan..
Ha det bäst därute /Aktienybörjaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar