onsdag 7 maj 2014

Buffert och sparkonton...

Har funderat över bufferten ett tag. Hur stor skall man ha? En månadslön, två månadslöner, 100000kr eller ännu mer?
För att jag inte ska ta av min buffert till "onödiga inköp" typ mountainbike, mediaspelare, mobiltelefoner eller verktyg så har jag bestämt att lägga upp två buffertar, på två olika konton i två olika banker. En kris-buffert och en spenderar-buffert. Krisbufferten används när tex växellådan rasar på bilen eller variatorn ger upp på snöskotern. Medan spenderarbufferten används till mediaspelare, vertyg och dyligt.

Tror att jag kommer låta bli bufferten mer framöver genom denna strukturering eftersom man har noll i disciplin...

Hade jag haft tillräckligt med kapital och stort inflöde från lön till ISK och KF hade jag inte haft någon budget utan låtit likviderna jobba på börsen och använt belåning till tillfälliga utgifter och kostnader...(Günther Mårder tips?) Eller var jag nu har hört det..!

Hur har ni gjort med era buffertar?

Ha det bäst därute /Aktienybörjaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar