torsdag 22 maj 2014

Dåliga beslut, en felskruvad portfölj och nerverna utanpå t-shirten...

Är inte nöjd med hur portföljen ser ut i dagsläget och inte heller med mina beslut som rört till både portfölj och min egen strategi..

Har tagit otroligt dåliga investeringsbeslut på sistone, egentligen ända sen jag avyttrade Wal-Mart(WMT) under hösten. I samma veva som jag flyttade de amerikanska aktierna till kapitalförsäkringen försvann McDonalds, Kinder Morgan och AT&T. Fyra aktier som en utdelningsinvesterare, som jag ser mig själv som, bör ha i sin portfölj. Istället blev det inköp i American Realty Capital Properties(ARCP) visserligen en utdelningsaktie med bra "hyresgäster" i sina fastigheter, men en nyemission och en backning på dryga 5% känns så där. Ökade även i Prospect Capital(PSEC) ett innehav som bara fyra dagar senare såldes av helt då osäkerheten kring dom och SEC kändes för stor..

Är så uppskruvad så jag undrar fan håller jag på med??
Tror att jakten på hög direktavkastning är den stora boven..

Det enda som håller ihop är den delen av portföljen som ligger i investeringssparkontot och innehåller Investor, Industrivärden, H&M och Handelsbanken, samtliga på plus sen inköp.

Ska under helgen fundera över mina innehav och hur jag ska göra närmsta tiden. Kan bli försäljning av alla innehav för att börja om från scratch.

Ha det bäst därute /Aktienybörjaren

4 kommentarer:

  1. Sjävkritik och kontinuerlig förbättring är det enda som kan göra dig till en bättre investerare =).

    Jag gör fortfarande misstag men jämfört med det totala portföljvärdet har det minskat nu när jag är inne på 4:e året som aktiesparare och 2:a året som bloggare. Ett tips är även att inte ha en för stor del av portföljen investerad i början. Det gör dig mer nervös och det är bättre att fylla på stegvis när du hittar bolag du verkligen tror på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen...
      Man får driva sig själv till att bli bättre!

      Radera
  2. Du har haft en hel del otur måste jag säga, det behöver ju inte vara fel "tänkt". Tror att det är bra att inte sälja av allt i panik utan åtminstone behålla de i ISK som ju verkar vara en stabil grund. Och som du säger kan hög direktavkastning vara farligt att stirra sig blind på (jag har gjort det många gånger med).

    Varför inte komma till nästa ekonomiprat och hitta ny inspiration?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska fundera lite till på hur jag ska göra...

      Självklart kommer jag på nästa ekonomiprat!

      Radera