söndag 11 maj 2014

Funderingar kring telekom...

I fredags köpte jag Googles Chromecast, riktigt nice mojäng som gör sig jobb bra. Så denna lediga söndag tillbringas på soffan då tjejen jobbar till sent ikväll.

När man är själv hemma så hinner man ju fundera en hel del. Just idag ägnas tankarna åt telekombranschen och vilken framtid de har, iom att mer trafik går via 3G och 4G samt wifi. Visst kommer vi behöva ett abonnemang för att kunna använda våra telefoner men intäkterna kommer minska för traditionella telefonsamtal och sms. De jobbar säkert hårt med att adaptera sig för framtiden. Jag tror inte att telekombolagen kommer "försvinna" däremot är min gissning att de bli färre men större genom uppköp och konkurser.

Iom flytten från ISK till KF såldes AT&T(T) av men köptes inte tillbaka, något de kommer göras när kursen är delux. Har även börjat snegla på andra bolag inom samma bransch men med annan geografisk spridning. På Stockholmsbörsen faller bevakningen på Millicom(MIC SDB), gillar deras satsningar i Afrika och Latinamerika som båda har en växande medelklass. Dock är de lite dyra idag men kommer läggas till bevakningslistan. Ett andra bolag som jag precis börjat snegla på är världens största telekombolag, med 700miljoner abonnenter i oktober 2012, China Mobile(CHL). I slutet av december började ett samarbete med Apple vilket jag trodde skulle lyfta aktiekursen men den har istället sjunkit med ca 9%. Tror dock att CHL har framtiden för sig om de expanderar både innanför men framför allt utanför landets gränser.

Ha en bäst söndag därute /Aktienybörjaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar